Bekkenbodemproblemen terugdringen met fysiotherapie

Klachten door bekkenbodemproblemen hebben op het sociale leven van zowel vrouwen als mannen een enorme impact. Schaamte en angst om uit te gaan of te sporten overheersen hierbij vaak. Herkent u dit? Laat u dan helpen door de fysiotherapeut van Praktijk voor Fysiotherapie H Boyens in Maastricht.

Incontinentie

Incontinentieklachten
De bekkenbodem is een groep spieren onder in het bekken die te zwak of juist te gespannen kunnen zijn.

Daardoor kunnen de volgende klachten ontstaan:

• Urineverlies tijdens inspanning (stressincontinentie)

• Plotseling optredende, niet te onderdrukken aandrang om te plassen

• Ongewild verlies van ontlasting (fecale incontinentie)

• Pijn

• Moeite met uitplassen of ontlasting

• Steeds terugkerende blaasontsteking

Bovengenoemde symptomen kunnen optreden bij vrouwen, mannen en kinderen.

De oorzaken van incontinentie kunnen uiteenlopend zijn. De klachten kunnen ontstaan in de overgang, na een buik- of prostaatoperatie, na de bevalling, na diverse blaasontstekingen, medicijngebruik, een ziekte of stress. Soms is er zelfs geen aanwijsbare oorzaak.

Therapie

Met bekkenbodemoefeningen leert u de spieren te trainen. Door het aanspannen en het ontspannen verbetert u de controle over uw bekkenbodemspieren. Tevens krijgt u advies mbt eet- en drinkgewoonten  evenals info over plassen cq ontlasting.

Bekkenpijn
Deze klachten komen voor bij zwangere vrouwen, maar kunnen ook na een ongeval ontstaan. De banden bij zwangere vrouwen worden weker en rekbaarder. Dat gaat ten koste van de stabiliteit van het bekken. Daardoor ontstaat pijn bij het schaambeen en in de onderrug.

Therapie
U krijgt stabiliserende oefeningen en houdings-en bewegingsadviezen.

Afspraak maken?