Fysio Boyens brengt u weer in evenwicht

We zijn allemaal wel eens duizelig. Door te weinig eten, snel opstaan of vermoeidheid. Maar als u vaak last heeft van duizeligheid, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk ergens anders. Met de juiste fysiobehandeling wordt de kern van dit probleem aangepakt. De fysiotherapeute begint met een gesprek en onderzoek om de oorzaak te achterhalen.

Fysiotherapie bij duizeligheid

Draaiduizeligheid (BPPD)
Draaiduizeligheid van enkele seconden tot enkele minuten veroorzaakt door standsveranderingen van het hoofd. Meestal verdwijnen de klachten binnen een maand. Met fysiotherapie gaat het herstel veel sneller. Dat kan met de “kiep-oefening” of Apley-manoeuvre: een specifieke beweging van het hoofd, uitgevoerd door de fysiotherapeut. Zo worden de losgeraakte kristallen van het evenwichtsorgaan weer op hun plek teruggezet. U kunt ook oefeningen (volgens Brandt Daroff) thuis uitvoeren.

Duizeligheid vanuit de nek
Duizeligheid zonder draaibeweging van het hoofd wordt meestal veroorzaakt door veranderingen in de nek. [nekklachten] Artrose en te hoge spierspanning zijn uitlokkende factoren. De fysiotherapeut ontspant de spieren met massage en oefentherapie. Ook manuele therapie levert hierbij snel resultaat op. Balanstraining kan de klachten eveneens verminderen.

Andere oorzaken van duizeligheid:

• Te hoge of te lage bloeddruk

• De ziekte van Ménière (gepaard met gehoorstoornissen)

• Een infectie of trauma van het evenwichtsorgaan

• Medicijngebruik

• Hyperventilatie