Werk aan een sterke rug bij Praktijk voor Fysiotherapie H Boyens in Maastricht

Een sterke rug zorgt voor stabiliteit, een juiste houding en ondersteuning van het hele lichaam. De wervelkolom bestaat uit tientallen gewrichten, ondersteund door banden en spieren. Rugklachten beïnvloeden daardoor al gauw uw bewegingsvrijheid. Ervaart u rugpijn? Bezoek dan één van de twee praktijken van Praktijk voor Fysiotherapie H Boyens in Maastricht.

Rugklachten: directe en indirecte oorzaken

De meeste rugklachten zijn gelokaliseerd in de onderrug. We spreken dan over lumbago of low back pain. Soms is er sprake van een hernia: een beschadigde tussenwervelschijf die uitpuilt en druk geeft op de zenuw. Dit veroorzaakt uitstralende pijn naar het been met uitval van spierfunctie (krachtsverlies) en sensibiliteitsstoornissen. Dit laatste uit zich bijvoorbeeld in gevoelloosheid van de huid (doof gevoel) of tintelingen.

Soms zit de kern van de klachten niet in de rug, maar uit het zich wel in rugpijn. Bijvoorbeeld pijn die afkomstig is van inwendige organen, zoals de nieren, of pijn waarvan de oorzaak in de heup of knie ligt. Hierdoor gaat u (onbewust) compenseren en uw rug scheef belasten.

Uw rugklachten te lijf met fysiotherapie

Om de kern van uw rugklachten te achterhalen, ondergaat u bij Fysio Boyens altijd een screening, intake en onderzoek. Het is noodzakelijk dat de fysiotherapeut een aangrijpingspunt ontdekt zodat hij de juiste behandeling kan toepassen.

De fysiobehandeling omvat:

• Oefentherapie (rekking, ontspanning, spierversterking en houdingscorrectie)

• McKenzie-therapie (een thuis-oefenprogramma)

• Houdings- en bewegingsadviezen

• Eventueel massage bij hevige acute pijn

Afspraak maken?